Sunday, January 8, 2012

9.1.2012

Assalamualakum. .
kul 8.30 aku da bangun nak siap-siap gi hospital. ada temujanji.
sampai je jabatan radiologi. aku kena tunggu giliran . no aku no 11.
dekat 2 jam aku tunggu giliran .
dalam masa 2 jam tu. aku muhasabahkan diri. aku lihat orang di sekeliling. . aku terfikir. macam mana la perasaan mereka yang kurang bernasib baik . yang sakit. . tabah sungguh mereka hadapi ujian Allah. . subhanallah. . aku baru hanya di beri ujian yang sedikit.. aku tak boleh mengeluh..
sampai la doktor panggil " NURAMIRAH AZAHAR "
mula-mula bedebar la jugak. . sebab tak pernah wat ultrasound before this.
ramai jugak la doktor yang bertugas dalam bilik ultrasound tu..

masa tengah wat procedure ultasound tu. aku dengar la perbualan doktor yg incharge aku ngan doktor foreigner ni.
die mintak pendapat doktor foreigner tu pasal condition aku. . he said in english. but i still can understand it.
betapa sebak nye hati nie. . aku tabahkan hati. . tunggu je keputusannye nanti.

dah habis je pemeriksaan tu. aku jalan sorang diri. cari ketenangan sekejap. . wat keputusan gi makan kat kafe harmoni..
sambil jalan tu . macam-macam ada dalam fikiran ni. . sesungguhnya aku akan tabah dengan segala ujian yang diberikan oleh-Nya . Allah itu sentiasa ada disisi hambanya.. aku kuatkan hati aku. .
sampai tak tentu arah aku jalan. padahal da biasa je jalan kat usm nie. . ni sampai nak sesat2.

Allah itu Maha Adil. .disaat hambanya tengah bersedih.. DIA hantarkan kita teman.
  sedang aku duduk sorang2 makan. . tiba2 datang seorang insan yang aku tak kenali.
" maaf . boleh saya join awak sekali ". aku ok je..
" maaflah ye . rase x best pulak duk sorang. tu yang nak duk skali "
aku : takpe. saya tak kisah. .
yang duduk sekali ngan aku ni rupa-rupanya doktor. aku ingat die student lagi. .
die baru setahun kerja kat HUSM . . die asal kelantan. before this study kat penang medical school and gi dublin, Ireland 2 tahun setengah. . seronok kan. . tiba-tiba naik semangat aku nak teruskan perjuangan aku kat USM ni walau ape pun yang berlaku..banyak jugak la kami borak. . aku tanya die, mostly pakar memang ada kat HUSM nie ke. . die kata ye. HUSM ni memang jadi 1st reference. semua kes akan refer kat HUSM.
lepas je aku habis makan. aku mintak diri dulu. . aku cakap terima kasih. .

aku teringat kat mak ngan abah. . bila duduk jauh semua kena buat sendiri. . pergi hospital sendiri.
kena berdikari dan jangan bergantung kat orang lain. .

lastly,
aku akan tunggu paper aku yang last. dan akan balik ke rumah. .after holiday baru jumpa doktor lagi, untuk tunggu keputusannya . .  lupakan seketika pasal ni
happy selalu okeyh ! setiap penyakit ade penawarnya. .sakit itu kifarah dosa .
jangan sesekali orang yang kita sayang nampak kita sedang bersedih :)
biarlah Allah yang tahu ape yang tersirat disebalik tersurat . .

tiba-tiba meseg masuk. . from mak .
she asked " mira ok ? "


No comments:

Post a Comment