Monday, August 15, 2011

mocha & latte :)

THE STORY IS BEGIN HERE :)

Coffeebean : 4.00 pm

Pada suatu hari ade seorang perempuan bertanya kepada seorang pelayan di kaunter. 
      " between mocha & latte which one is the best ? "
Pelayan pun balas, 
      " i think mocha is the best, it taste was better than latte. "
Pelayan kedua pun bersuara,
      " latte is much more tasty & delicious . u better choose it "

Perempuan tersebut bertambah pening apabila memikirkan whether mocha or latte yg patut die pilih . fikir dan terus berfikir.. dan akhirnye die mendapat satu idea .
      " if i mix between mocha & latte ok tak ?? ''

Semua pelayan terus terdiam sebentar . mereka berasa pelik sebab tak ade seorang pun pelanggan yang datang inginkan perasa mocha mix with latte .

Tiba-tiba kedengaran ade satu suara yang membalas pertanyaan perempuan tadi, 
       " tak sedap kalau mocha & latte dicampurkan . too much of coffee taste ."

Akhirnye perempuan tersebut membuat keputusan untuk membeli kopi perasa mocha sahaja. 

APA YANG TERJADI PADA LATTE ???
Pada suatu zaman dahulu. ade sebuah perkampungan didiami oleh ramai penduduk. penduduk nye hidup dalam suasana aman dan damai. antara penduduk yang mendiami perkampungan tersebut adalah mocha & latte. . .
 Mocha sangat la terkenal di kalangan penduduk kerana sikap peramah dan baik hati nye. 
manakala Latte pula hanya bersifat sederhana sahaja dan suka berbuat baik kepada semua orang . .
walaupun satu kampung . mocha & latte tak pernah berjumpa sehinggalah pada suatu hari nie. mungkin takdir telah menemukan mereka . . . dan akhirnye mereka menjadi sahabat. setelah sekian lama bersahabat, tanpa disedari latte mengagumi sifat yang ada pada mocha. . . 
tapi sayangnye latte berasa rendah diri , die tidak layak berkawan dengan lebih rapat dengan mocha.
Latte tak sempurna coklat atau vanilla yang menjadi pujaan orang ramai. Latte hanya memiliki kesederhanaan sahaja. Oleh sebab itu. latte mengambil keputusan untuk menjauhkan diri. . . lagipun latte menyedari bahawa Mocha menyukai vanilla. bagi latte , mocha dan vanilla memang serasi dan sepadan. Latte hanya mampu berdiam diri & melihat mocha dari jauh sahaja.. walaupun hakikatnye die bersedih seorang diri . . .  Setelah berfikir dengan sedalam dalamnye. latte mengambil keputusan untuk pergi ke tempat jauh untuk menimba PENGALAMAN . ini berkemungkinan bahawa die akan melupakan mocha.  . .

Latte pernah terfikir : 

Latte & Mocha sememangnye tak akan sedap bila dicampurkan . mungkin akan menjadi lebih pahit . Tapi Latte hanya akan tetap tunggu apabila mungkin suatu hari nanti akan ada pelanggan yang akan kata Latte & Mocha sedap apabila di " mix " kan . . . dan mungkin juga latte akan dicampurkan dengan perasa yang lebih baik dari mocha :)


- tHE eND oF tHE sTORY -

1 comment: